Ücretle ibâdet yapılır mı?
Soru: Ücretle Kur'ân okumak, hazır hatim satmak câz midir?
Cevap: Kur'ân-ı kerîm geçim vâsıtası yapılmaz. Hadîs-i şerîflerde buyuruldu ki:
(Kur'ân okuyun, fakat geçim vâsıtası yapmayın.) [İ.Ahmed]
(Bir zaman gelir, Kur'ân, Allah rızâsı için değil, dünyalık için okunur.) [Ebû Dâvüd]
(Kur'ân okuyup da, okun yaydan çıktığı gibi dinden çıkanlar olacaktır.) [İbni Mâce]
(Kur'ân-ı kerîm, okuyanlarına ya şefâ'at eder veya düşman olur.) [Müslim]
Ücretle okunan Kur'ândan ölüye sevâb hâsıl olmaz. (Hidâye)
Para ile Kur'ân-ı kerîm okutmak harâmdır. (Bey ve şir'a)
Hâfız, pazarlık etmeden, sırf Allah rızâsı için hatim veya mevlid okursa, okutanın hediye ettiğini alması câiz olur. (Hadîka, Berîka)
Kur'ân-ı kerîm okuyup hediye almayı meslek hâline getirmemelidir! Çünkü âdet hâline gelen hediyeler, şart edilen ücret gibidir. (D.muhtâr)
Mukabele ve Meâl
Soru: Hocanin biri, "Anlamadan Kur'ân okumak ve dinlemek faydasızdır. Kur'ân yerine meâl okumalı" dedi. Câmilerde okunan mukabelenin sevâbı yok mudur?
Cevap: Dinde reformcuların sözlerine i'tibâr edilmez. İmâm-ı Gazâli hazretleri buyuruyor ki:
(İmâm-ı Ahmed bin Hanbel hazretleri, Cenâb-ı Hakkın, (Anlıyarak da, anlamıyarak da Kur'ân-ı kerîm okuyan benim rızâma kavuşur) buyurduğunu bildirmektedir.) [İhyâ]
Kur'ân-ı kerîmi öğrenmek, öğretmek, okumak çok sevâbdır Hadîs-i şerîflerde buyuruldu ki:
(En hayırlınız, Kur'ân-ı kerîmi öğrenen ve öğreteninizdir.) [Buhârî]
(Kur'ân okunan evin hayrı artar, sakinleri rahatlar, melekler oraya toplanır, şeytanlar oradan uzaklaşır. Kur'ân okunmayan ev, içindekilere dar gelir, sıkıntı verir, bereketsiz olur. Bu evden melekler uzaklaşır, şeytanlar oraya dolar.) [Dârimî]
(Bir gecede on âyet okuyan, gâfillerden sayılmaz.) [Hâkim]
(Kur'ân okuyun! Çünkü Kıyâmette şefâ'at eder.) [Müslim]
Kur'ân-ı kerîmi okumak sünnet, dinlemek ise farzdır. Ya'nî dinlemek daha çok sevâbdır. Mushafa bakarak dinlemek daha sevâbdır. Hadîs-i şerîflerde buyuruldu ki:
(Kur'ân okunan yere rahmet yağar, melekler hazır olur.) [Buhârî]
(Kur'ândan bir âyet dinleyen, sayısız çok sevâba kavuşur.) [İ.Ahmed]
Bilindiği gibi meâller değişiktir. Birbirini tutmayan yerleri çoktur.
Diyânet İşleri Başkanlığı'nca da açıklandığı gibi meâllerde hatâ olur. Hiç hatâ olmasa bile meâle, "Allah kelâmı" denmez. İbni Hacer-i Mekkî hazretleri buyuruyor ki:
(Kur'ân-ı kerîm tercümesini Kur'ân-ı kerîm yerine okumak harâmdır.) [Fetâvâ-i fıkhıyye s.37]
Meâllere
"Allah kelâmı" demek ise insanı küfre sürükleyebilir.
Hele kendi tefsîrinin, kendi yorumunun murâdı ilâhi olduğunu
söylemek daha tehlikelidir. Hadîs-i şerîfte, (Kur'ânı,
kendi görüşüne göre tefsîr eden kâfir olur) buyuruldu.
(Mektûbât-ı Rabbânî)
| BAŞA DÖN |